A inicis de
novembre van tenir lloc les primeres JornadesAproPA'T, Diàlegs d'educació i patrimoni una iniciativa dels Museus
Registrats del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre, que té per objectiu
començar a posar fil a l'agulla per a que els museus i els centres educatius
puguem treballar junts d'una manera més fluïda, creant sinèrgies que
afavoreixin la relació entre els dos col·lectius des de la coneixença mútua de
les necessitats i oportunitats d'ambdós costats. Aquesta iniciativa ha comptat
amb el suport del Departament de Cultura i del Servei d'Atenció als Museus.
Aquesta primera
edició va comptar amb el suport organitzatiu dels Centres de Recursos
Pedagògics del Baix Ebre i del Montsià, entitats que han esdevingut una part
importantíssima per a garantir l'èxit organitzatiu i d'assistència a la
Jornada. Han estat, segurament, un dels elements clau a l'hora de garantir-ne
l'èxit en participació, a més de ser una primera posada en funcionament al
territori d'això que persegueixen aquestes jornades, que els Departaments de
Cultura i Educació treballin plegats, afavorint el diàleg i l'entesa entre
escoles i equipaments patrimonials.
La primera
jornada, celebrada al Museu de Tortosa, va comptar amb una primera xerrada a
càrrec de Pere Viladot, titulada Educació
i patrimoni: una aventura d'atzar, incertesa i complicitat. En aquesta
xerrada exposava com el treball dels museus amb les escoles és una feina
complicada, però que pot resultar molt satisfactòria i tenir un llarg
recorregut, sempre i quan des dels museus s'aposti per una qualitat en el
producte ofert, que s'aposti per uns educadors qualificats, motivats i que
participin de tot el procés creatiu de l'activitat.
La següent a
càrrec d'Oriol Ripoll, La dimensió lúdica
de la cultura, ens acostava al món del joc com a eina per a fer arribar els
continguts de manera més entretinguda als alumnes. Tot i així, essent crític i
tenint sempre com a premissa què el joc no sempre és la millor eina, cal primer
plantejar-se quin és l'objectiu i perquè s'escull el joc com a recurs, a més de
tenir clar que la part divertida del joc no pot desaparèixer pel fet
d'encabir-hi uns continguts pedagògics, a més de fer jocs que siguin atractius
per als alumnes del segle XXI.
La darrera part
de la jornada es va dedicar a taules de treball entre tècnics dels diferents
museus del territori participants i els mestres i professors assistents a la
jornada. L'objectiu d'aquestes taules era el poder crear un avantprojecte
d'activitat educativa que donés resposta a una necessitat educativa concreta.
Tot i el limitat del temps i la desconeixença entre els membres de les taules
de treball, el que es va posar de manifest fou que amb el treball conjunt des
de l'inici entre membres dels dos col·lectius es poden engegar projectes
educatius o activitats educatives concretes que són satisfactòries per als dos
col·lectius. La trobada entre els professionals dels dos sectors i el poder
parlar directament del que es necessita per part de la comunitat educativa des
dels museus, i que aquests puguin explicar que els poden oferir als docents que
encaixi amb la seva demanda, és una part de la solució per a acostar els dos
col·lectius i fer créixer la presència dels museus i del patrimoni en el
desenvolupament dels currículums educatius (una altre tema és la problemàtica
del cost del transport per arribar als equipaments patrimonials, la situació
interna del col·lectiu docent i del col·lectiu d'educadors i tècnics de museus i
la conjuntura general en la que s'insereixen, etc)
Com a conclusió,
dir que si bé és cert que un matí no dóna per a treballar amb profunditat res,
sí que serveix per a captar les sensacions i predisposicions a favor o en
contra del que es planteja en la jornada. En aquest sentit, crec, des del meu
punt de vista, que, en general, tant per part dels docents com per part dels
tècnics dels museus la sensació que es respirava era que amb aquesta jornada
s'encetava un camí que hi ha ganes de recórrer plegats i que segurament serà
llarg i fructífer. Ara falta que es pugui fer de manera constant el que es va
fer breument en aquesta jornada, que docents i tècnics de museus puguem trobar
els espais per a parlar dels projectes concrets i dotar-nos de les eines per a
poder-los desenvolupar.
Toni J. Cartes
Reverté
Servei d'Atenció
als Museus de les Terres de l'Ebre
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada